Sekce navazuje svojí činností na unikátní výsledky v oblasti budování inovační struktury a inovačních procesů, které byly v Jihomoravském kraji nastaveny a jsou celoevropsky uznávané a ceněné.
Předseda: Ing. Milan Venclík, MBA
Členové: Gašpar (Ředitel – Regionální rozvojová agentura JMK)
Komise řeší nové inovativní přístupy v oblasti sociální ekonomie a sociálního podnikání. Tuto problematiku vnímá z hlediska praktických možností a z pohledu uplatnitelnosti těchto nových přístupů v praxi.
Úkolem komise je podpora rozvoje sociální ekonomiky v JMK.
Komise je složena ze špičkových odborníků, kteří mají s budováním unikátní inovační infrastruktury světově uznávané výsledky v JMK.
Problematika, kterou se komise průběžně v současné době zabývá:
Komise byla pověřena vytvořením ucelené systémové dlouhodobé strategie budování podpory sociální ekonomiky a sociálního podnikání v JMK, na základě pilotních projektů, které KSP a její členské firmy již v praxi vyzkoušely.
Komise pro začátek uceleného procesu doporučuje následující opatření:
- Vytvořením systémového přístupu
- Vytipování s následné zasíťování významných institucí na území kraje, kterých se sociální ekonomika týká jako pilot v JMK
- Vytipování rozhodujících stakeholderů v území a navázání velmi úzké vzájemné spolupráce jako pilot v JMK
- Vytvoření systémové podpůrné infrastruktury pro vznik nových sociálních subjektů jako pilot v JMK
- Provedení důsledné analýzy stavu potřeb a situace na trhu práce v JMK a jeho lokalitách jako pilot pro ostatní kraje
- Vytvoření SWOT analýzy silných a slabých stránek sociálního podnikání v JMK, jako pilot pro ostatní kraje
- Zastřešení celého procesu v JMK, v úzké spolupráci s městem Brnem
Komise dále doporučuje body pro další rozpracovávání do dílčích projektů:
- Vytvořit podmínky pro zakládání podniků, které budou zaměstnávat znevýhodněné skupiny lidí na trhu práce
- Komise upozorňuje, že dle chystané legislativy budou na trhu minimálně čtyři typy podniků zaměstnávající znevýhodněné skupiny:
- Sociální podnik
- Integrační sociální podnik
- Podniky zaměstnávající více než 50% OZP
- Podniky komerční, které se budou pouze chovat společensky odpovědně
- Přičemž dle připravované legislativy (Zákona o sociálním podnikání) se nebudou moci křížit současné příspěvky aktivní politiky zaměstnanosti na OZP s benefity pro sociální podniky.
- Komise příslušným orgánům doporučuje zavést obdobný dlouhodobý způsob dotací na definované znevýhodněné skupiny, jinak u některých cílových skupin nejsou sociální podniky schopné samostatné dlouhodobé funkce.
- Tyto benefity musí být nastaveny dlouhodobě, jinak nebude možná dlouhodobá udržitelnost těchto aktivit
- Vytvoření mozkového potenciálu, který bude mít pevný kontakt s praxí, pro podporu efektivního rozvoje sociální ekonomiky v JMK.
- Podporovat a rozvinout masivní vzdělávací činnost těchto skupin týkající se všeobecné legislativy, finanční gramotnosti, podnikání a sociálního podnikání.
- Vytvořit systémové poradenství pro začínající i existující a fungující podniky minimálně v následujících oblastech:
- Ekonomické (podnikatelské plány atd.)
- Finanční (vytvoření nástrojů pro financování)
- Legislativní (nutno neustále sledovat stávající i chystanou legislativu)
- Marketingovou (průzkumy trhu)
- Aby sociální podnik fungoval, musí mít nastaven jiný přístup a priority, nežli klasický podnikatelský subjekt.
- Jeho dlouhodobé fungování je naprosto závislé na platné legislativě. Jakákoliv rychlá legislativní změna (např. nařízení vlády atd.), která bude provedena bez důsledné analýzy dopadů (která musí být provedena praktiky z podniků, kteří vědí, která změna parametrů zničí jejich podnikání), povede k likvidaci skupin sociálních podniků.
- Sledování a vyhodnocování kvantitativního a kvalitativního stavu cílových skupin (jedná se o jeden z limitní faktorů celého procesu)
- Vyhodnocování možnosti uplatnění nových podniků v jednotlivých lokalitách kraje v prostoru komerčních podniků a veřejné správy
- Začít připravovat fond malých půjček, který byl úspěšně odzkoušen v rámci začínajících firem v rámci podpory vědy, výzkumu a inovací.
- Celý tento systém zastřešit pod jednotnou nezávislou právnickou osobu, ve které mohou být zastoupeny instituce veřejné správy, (Funkce veřejné správy v tomto procesu je nezpochybnitelná a nezbytná, ale veřejná správa má mnoho možností a nástrojů, jak celý tento proces zásadně ovlivňovat) Musí být zastoupena pro informovanost, ale nesmí většinově rozhodovat. Jedná se o velmi křehkou stavbu, kde odbornost a věcnost nesmí zmařit politikaření.
- Komise doporučuje pojmout celé zastřešení mnohem šířeji, než „Inkubátor sociálních podniků v JMK“. Vzhledem k situaci, která byla výše popsána, doporučuje založení instituce typu „Institut podpory sociální ekonomiky v JMK“, neboť pro úspěšné vybudování funkčního systému řešícího tuto problematiku bude muset být nastaveno a zahrnuto mnoho faktorů, které v klasickém inovačním procesu není nutno akcentovat! Různé typy podniků působící v sociální ekonomice, společenská odpovědnost veřejné správy, společenská odpovědnost nadnárodních a velkých společností, společenská odpovědnost ostatních komerčních podniků, neustálé sledování změn legislativy, které mohou vytvořené podniky ekonomicky zničit.
- Začít připravovat fond malých půjček, který byl úspěšně odzkoušen v rámci začínajících firem v rámci podpory vědy, výzkumu a inovací. Nově vznikající společnosti nejsou schopny funkčnosti bez předfinancování své činnosti dostupnými úvěry.
Jednotlivé body jsou dále rozpracovávány. Z některých bodů vzniknou stručné projektové fiše.